Święta buddyjskie

W Japonii wszystkie świątynie Soto obchodzą następujące święta buddyjskie:

Styczeń

– Pierwszy dzień miesiąca, Nowy Rok, wielka ceremonia oddalająca nieszczęścia i przynosząca błogosławieństwa Buddhów, Bodhisattwów i Bóstw-Opiekunów
– Od pierwszego do trzeciego dnia miesiąca czytanie 600 tomów Maha Pradżnia Paramity Sutry
– 26. dzień miesiąca Dzień Urodzin Koso Joyo Daishi — Eihei Dogen Zenji

Luty

– 15. dzień miesiąca, Parinirwana Siakiamuniego Buddhy
– Od 1. do 15. dnia miesiąca codzienne czytanie Krótkiej Sutry Nirwany

Marzec

– Od 15. do 21. dnia miesiąca, przez tydzień, Wiosenny O-higan, Wiosenne Święto Zmarłych

Kwiecień

– Ósmy dzień miesiąca, Hanamatsuri, Dzień Narodzin Buddhy

Maj

– miesiąc pielgrzymek i odwiedzin świątyń

Czerwiec

Lipiec

Sierpień

– 15 dzień miesiąca, O-bon, Święto Ullambana, koniec letniego odosobnienia Sanghi i dzień uwalniania zmarłych

Wrzesień

– Od 16. do 23. dnia miesiąca, przez tydzień, Jesienny O-higan, Jesienne Święto Zmarłych
– 29. dzień miesiąca Dzień Pamięci Obu Patriarchów

Październik

– 5 dzień miesiąca, Święto Bodhidharmy, tzw. Daruma-ki

Listopad

– miesiąc pielgrzymek i odwiedzin świątyń
– 21. dzień miesiąca, Dzień Urodzin Taiso Josai Daishi — Keizan Jokin Zenji

Grudzień

– Ósmy dzień miesiąca, Jodo-e — Dzień Oświecenia Siakiamuniego Buddhy

Wszystkie daty świąt w tradycji Soto oparte są na edykcie zwanym Soshiki kaisei jorei z 20 października 1877 roku. Uczeni i nauczyciele Soto Zen obliczyli wówczas daty świąt i dostosowali je do kalendarza słonecznego stosowanego na Zachodzie.

Krótka uwaga historyczna dotycząca dat świąt buddyjskich w Japonii

W 1877 roku porzucono kalendarz księżycowy, który wcześniej obowiązywał w całej Japonii, podobnie jak we wszystkich krajach Azji. Przyczyną była zmiana polityki rządu japońskiego, który gwałtownie usiłował modernizować kraj, by uchronić się przed kolonizacją ze strony Stanów Zjednoczonych, Rosji i innych mocarstw kolonialnych. Przyjęto wówczas zachodnią wersję rozwoju technicznego i społecznego burząc dotychczasowy porządek polityczny, gospodarczy i religijny. Rząd wprowadził w tym okresie zachodni kalendarz, jednocześnie czyniąc naciski na istniejące w Japonii szkoły buddyjskie i podporządkowując je nowym zmianom.